Razvojne norme

Norme razvoja govorno-jezičkih sposobnosti

Roditelji imaju važnu ulogu u prepoznavanju odstupanja u govorno-jezičnom razvoju. Rana identifikacija i dijagnostika smetnji, obezbeđuje pravovremeno uključivanje u adekvatnu terapiju čime se omogućava prevencija poremećaja.

Veliki uticaj na razvoj govornih, jezičkih i komunikacijskih veština imaju upravo roditelji i socijalna okolina.

Ponekad su roditelji zabrinuti za razvoj govora i jezika kod svog deteta. Pitaju se zašto dete još ne govori, zašto je izgovor nerazumljiv, zašto dete poznaje i upotrebljava malo reči, zašto ih dete ne razume, a neki su zabrinuti zbog ponavljanja ili zapinjanja u govoru deteta. Roditelji u takvim situacijama obično upoređuju govor deteta s govorom druge dece u porodici, vršnjaka iz vrtića, slušaju savete rođaka i prijatelja, te sami preduzimaju određene «metode» podsticaja i “ispravljanja govora”. U takvim situacijama roditeljima se preporučuje da potraže savet stručnjaka – logopeda.


Niste sigurni da li Vam je potrebna pomoć logopeda?
Kako predoznati odstupanja od urednog razvoja govora?

Pre svega potrebno je poznavati neke karakteristike tipičnog razvoja govora kod većine dece.

 

 

0 – 2 meseca

Dete vokalizuje, igra se govornim organima, dobro guta, vuče dobro pri sisanju, dobro otvara i zatvara usta. Zbog nedovolјne razvijenosti motornog sistema, reakcije na iznenadne zvuke i šumove su nestabilne i nezrele, ali se može razaznati kojih se zvukova dete boji, koji su mu zanimlјivi i zabavni, na najopštijem nivou, koji su mu prijatni, a koji neprijatni.

 

 

2 – 4 meseca

Kod deteta se može primetiti gukanje, kao da dete raspevava vokale. Dete produkuje slogove poput baga, koji su slični po trajanju i intenzitetu. Javlјaju se bezvučni plozivi – PT. Povezuju se 3 različita vokala – eau. Dete očima traži izvor zvukova, odnosno pokušava da lokalizuje zvukove u prostoru.

 

 

4 – 6 meseci

Vokali se povezuju u slogove i spontano dolazi do pojave glasova koji podsećaju na LHFV. Brblјanje je tipično za ovaj period uz kombinacije apapabadataga. Vokalizacijom dete ponekad daje potvrdu da prepoznaje majku. Prepoznaje glasove ukućana i češćih posetilaca. Na zvuke poput laveža psa, mjaukanje mačke, zvono, telefon, dozivanje po imenu, reaguje povećanom pažnjom i okretanjem glave ka smeru izvora zvuka.

 

 

6 – 8 meseci

Dete počinje da udvaja najpre iste slogove – ba-bapa-pata-ta, a potom i različite slogove – ma-bata-ba. Razume svoje ime i odaziva se pri pozivu. Kada plače izgovara m…m…m. Dete počinje da razaznaje zvuke i pripaja im značenje. Pokazatelј da se sluh ne razvija adekvatno može biti odsustvo pokretanja glave u pravcu zvuka ili odsustvo brblјanja.

 

 

8 – 12 meseci

Dete izgovara određeni broj glasova uz kombinacije glasova. Ima više reči koje su nastale udvajanjem istih slogova i kojima je pripojeno značenje – baba, deda, papa, tata. Na ovom govorno-jezičkom stadijumu se reč povezuje sa osobom ili predmetom i na taj način dobija svoje značenje. Dete ume da pokaže gde zeka pije vodugde je pametna glava, zna da taši, podražava zvuke – mau-mauav-av. Razume značenje nekih reči iako ih ne izgovara, poput – dajevono-no. Dete može da fokusirano osluškuje i povremeno pokušava da imitira zvuke koje čuje, a na govorni podsticaj pokušava da ponovi reči.

 

 

12 – 18 meseci

Dete razume naloge poput – dođidonesiidemo. Imenovane predmete dete može da prepozna i pokaže (na zahtev). Ima aktivan rečnik od 6 – 8 reči, mamababapapatata, zna da upotrebi frazu od dve reči – daj todaj voajde mama i spontano imenuje poznate predmete. Obratite pažnju na ove govorne aktivnosti jer ukoliko izostaju delimično ili u potpunosti, može se posumnjati na oštećenje sluha.

 

 

18 meseci – 2 godine

Dete reaguje na zahteve da pokaže različite objekte (kuću, kapu), likove (batu, seku), razume naloge i pokazuje svoje i tuđe delove tela (lutkino oko, sekinu ruku, mamino oko). Pravi prosto proširene rečenice od 3 reči, zna da imenuje predmete kao što su lopram klјuč, sat, lutka i sl. Od predloga zna da razlikuje u (unutra), i (ispod). Odgovara na pitanje – Ko si ti? Kako se zoveš? Kako kaže maca? Priča dok se igra i može da saopšti šta želi. Rado i sa pažnjom sluša pesmice i priče. Ako govorne aktivnosti izostaju, neophodno je proveriti sluh deteta.

 

 

2 – 3 godine

Sebe zove imenom (ne kaže ja). Prepoznaje na osnovu slike funkciju predmeta – nešto što oblačimnešto što jedem). Pokazuje prstima koliko ima godina. Oponaša neke zvuke. Rečnik je od oko 500 do 1000 reči. Zna da recituje pesmicu.

 

 

3 – 4 godine

Zna da opisuje radnje na slikama – bata se smejeseka se igra, shvata razlike na najbazičnijem nivou (veliko – malo, bata – seka). Može da prepozna pravila igre (Ne lјuti se čoveče, Žmurke). Daje odgovor, razume pitanja: Šta radiš kad si gladan? Šta radiš kad ti je hladno? Broji redom do 5. Imenuje i prepoznaje 2 – 3 boje. Raspolaže rečnikom od oko 1500 reči. Govori potpunim rečenicama razumlјivo, o sebi i drugima i događajima u toku dana. Igra se izmišlјenih igara (izmišlјa uloge). Razlikuje levu i desnu stranu. Može da izrecituje pesmicu od tri strofe. Radoznalo prati sadržaje priča i postavlјa pitanja.

 

 

4 – 5 godina

Govor je gramatičan. Dete može da definiše jednostavne reči – šta je sunce, šta je jabuka. Prepričava priče koje je čulo. Izvršava tri uzastopna naređenja. Može da broji u nizu do 10. Može da prepozna osnovne razlike i sličnosti (po čemu su slične krava i ovca, po čemu se razlikuju riba i ptica). Zna koja životinja daje mleko, koliko nogu ima pas.

 

 

5 – 6 godina

Zna da imenuje dane u nedelјi, definiše jednostavne reči, prepričava priče koje je čulo, izvršava tri uzastopna naređenja – Idi do dnevne sobe, uzmi svesku sa stola i donesi mi je. Može da broji u nizu do 10. Može da ponovi 4 ili 5 besmislenih slogova. Ima rečnik od oko 2000 reči i pravilno koristi sve elemente govora.

 

6 – 7 godina

Može da prepriča ispričanu priču. Može da razazna kojim slovom počinje određena reč. Vrši analizu i sintezu reči od 4 – 5 glasova – Šta sam rekla: K U Ć A? Koja slova čuješ kada kažem: seka? Zna da broji do 20 unapred i unazad. Zna da imenuje godišnja doba, da objasni razliku između njih. Opisuje slike i uočava uzročno posledične veze.

 

Polazak u školu

 

Jedan od najvažnih događaja u životu svakog deteta je polazak u školu. Trenutak kada će morati da odgovori na prve veće zahteve i obaveze. Pravovremene pripreme za školu olakšavaju detetu savladavnje školskog gradiva, smanjuju strah deteta od novih zahteva koji ga u školi očekuju i povećavaju sigurnost u sebe, odnosno podstiču njegovo samopouzdanje.

Ukoliko se ne otklone poteškoće u govoru i jeziku deteta pre polaska u školu, dete se može susresti sa nizom problema, teškoće pri usvajanju tehnika čitanja i pisanja, problemi u razumevanju pročitanog, računanju..

 

 

Problemi sa izgovorom se prepoznaju još u vrtiću, a oni se u najčešćem broju slučajeva odnose na onu decu koja ne mogu razlikovati glasove (S-Š, Š-Ž, Z-S, S-C, Z-C, LJ-J, Ć-Č…), ne izgovaraju glasove ili ih nepravilno izgovaraju a takvi problemi potencijalno prave velike poteškoće kod čitanja i pisanja. Roditelji zato moraju da obrate pažnju, a ukoliko primete takve poteškoće, neophodno je obratiti se logopedu i potražiti njegovu pomoć.

Takođe, neotklonjene govorno-jezičke poteškoće izazivaju kasnije lošu pažnju i koncentraciju deteta na časovima, ispodprosečna ili izuzetno loša postignuća na testovima, čak i kada je dete prosečnih i natprosečnih intelektualnih sposobnosti. Na taj način dete je onemogućeno da iskoristi svoj pun intelektualni potencijal prilikom savladavanja školskog gradiva.

Kod dece u predškolskom uzrastu očekivano je da pažnja traje oko 20-30 minuta, a već polaskom u školu pred njim se nameće zahtev za produženjem trajanja pažnje, obzirom da ono mora da bude u školskoj klupi 45 minuta, pre nego što dobije pauzu od 5 minuta za mali odmor.

 

Roditelji često prave grešku i smatraju da će decu pripremiti za školu time što će ih bombardovati gradivom prvog razreda, teraju ih da uče da čitaju i pišu (što je poželjno, ali ne i neophodno).

Od toga je mnogo značajnije da se kroz vežbe za produžavanje koncentracije i pažnje, obezbedi da dete sa polaskom u školu bude spremno da mentalno prisustvuje nastavi, da ume da sluša, razvija vizuelnu i slušnu memoriju. Na taj način mu se povećava sposobnost da kada krene u školu razume i delimično usvaja gradivo na samom času.

Zbog svega navedenog, u okviru redovnog sistematskog pregleda dece pre polaska u 1. razred osnovne škole, obavezan je odlazak kod logopeda i adekvatno testiranje. Poželjno je da se takav pregled odradi i ranije.

 

 

Šta bi trebalo dete da zna pre polaska u školu?

Govor i jezik 

 

  • Pravilno izgovara sve glasove (bez odstupanja);
  • Pravilno se gramatički izražava (koristi množinu, jedninu, zamenice, govori pravilno u rodu i padežu);
  • Zna verbalno da definiše osnovne pojmove, pritom daje odgovore koji bliže određuju taj pojam;
  • Zna verbalno da iskaže po čemu su neke stvari, bića i pojave slični, a po čemu različiti (kornjača-puž, kornjača-zec i slično);
  • Bez poteškoća može da prepriča događaj, sa pravilnim redosledom: uvod, razrada, zaključak.

Takođe potrebno je da ima razvijene Predčitalačke i matematičke veštine, razvijenu grafomotoriku I dovoljno dobru koncentraciju kako bi mogao da se upusti u savladavanje školskog gradiva.

 

Faze razvoja govora iste su kod sve dece (faze i redosled njihovog javljanja) i one se ne mogu “preskakati”.

 

Zapratite nas

Copyright © 2023 Logoucionica, All rights reserved.